Norgesgruppen
Vår intensjon er
Frukt og grønt skal være den kategorien som skaper mest vekst i NorgesGruppen frem til 2030.
Vi har forpliktet oss til følgende
- Mer frukt og grønt er et av våre 8 mål for en sunnere og grønnere handlekurv.
- For frukt og grønt er målet å øke andelen med 8% fra 2020 til 2025. Våre målsetninger vil være like ambisiøse frem mot 2030. Vi vil drive en overproposjonal markedsføring av frukt og grønt de neste fem årene.
- Vi skal ha et spesielt fokus på å selge norsk frukt og grønt.
Vi samarbeider med norske produsenter, for å utvikle og innovere norske produkter og øke norsk produksjon.
Slik skal vi rapportere på vårt bidrag til økt norskandel og økt forbruk:
- Over tid har vi fulgt våre mål for en sunnere handlekurv som bygger opp under kostrådene og som er i tråd med felles mål i intensjonsavtalen.
- Gjennomsnittlig handlekurv i NG (størrelse) måles uten tobakk, drikke og nonfood).
- Måltallene gjelder varer solgt i KIWI, MENY, SPAR og JOKER.
- Utviklingen rapporteres to ganger i året. Tallene tilgjegeliggjøres i vår års- og bærekrfatsrapport sammen med våre finansille tall. Samt i andre fora for eksempel i samarbeidet om et sunnere kosthold i intensjonsavtalen. Vi er opptatt av et godt samarbeid. Det er gjennom samarbeid i bransjen vi kan gjøre det enklere for alle å øke forbruket av frukt & grønt.