NM i frukt og grønt dagligvare
Konkurransen som har motivert og engasjert både kjeder, butikker og frukt- og grøntansvarlige til mersalg av frukt og grønt i 18 år.
Konkurrerer om å bli best på frukt og grønt
NM i frukt og grønt dagligvare arrangeres av Opplysningskontoret for frukt og grønt og er en godt etablert konkurranse som har motivert og engasjert både kjeder, butikker og frukt- og grøntansvarlige til mersalg av frukt og grønt i en årrekke.
Motivasjon for hele bransjen
Konkurransen motiverer hele dagligvarebransjen til å ville bli best for frukt og grønt, helt overordnet har vi kjedeprisen, hvor den totale frukt- og grøntandelen vektes 70 %, og den organiske veksten det siste året vektes 30 %. I 2024 var det Kiwi som stakk av med seieren.

Frukt og grønt er vår aller viktigste varegruppe, og det første kundene møter i butikkene våre. Vi er stolte av å være kjeden som selger mest frukt og grønt i Norge og har den beste bonusavtalen med KIWI PLUSS. Den aller viktigste jobben er det våre 710 butikker som gjør, og det er våre 14.500 medarbeidere som skal ha æren for dette. Prisen inspirerer oss til å fortsette det viktige arbeidet for å gjøre det lettere for kundene å velge sunt.
Kristine Arvin, kommunikasjonsdirektør KIWI
Hedrer ildsjelene
For å virkelig få frukt- og grøntavdelingene til å skinne er kjedene avhengig av dyktige medarbeidere. Ambassadørprisene er til for å løfte frem de aller flinkeste på frukt og grønt i landet vårt, som også inspirerer andre i sin kjede til å ville bli skikkelig gode på frukt og grønt.
Ambassadørprisene er en av de gjeveste prisene du kan motta i konkurransen, og det er et svært stort engasjement rundt prisene.
I 2023 opprettet vi en egen publikumspris i tillegg til ambassadørprisen som i en årrekke har blitt kåret av en jury.
– Til publikumsprisen kan kunder og kollegaer kan stemme på sin favoritt, dette har vært et vellykket grep, og noe som også gjør at vi holder engasjementet rundt konkurransen oppe gjennom hele året. Nå i 2025 har det allerede rent inn tusenvis av stemmer, forteller prosjektlederen som også opplyser om at vinnerne av alle kåringene blir premiert på OFGs fagdag i oktober.
I 2024 var det Margareth Bokneberg fra Meny Aksdal som vant publikumsprisen med hele 809 unike stemmer. Patrik Karlsson fra Coop Prix Bestum vant ambassadørprisen som kåres av juryen. Margareth var uten tvil en stor favoritt blant kundene, en kunde kommenterte at hun var grunnen til at han spiser 5 om dagen hver dag.

Beste kjede på bruk av Nyt Norge-merket
SPAR/EUROSPAR mottok prisen for "Beste kjede på bruk av Nyt Norge-merket" både i 2023 og 2024. Therese S. Sønneland Jørlo fra Kjøpmannshuset Norge tok imot prisen høsten 2024.

– Og er det noen som kan få kundene sine til å klare minst 5, og helst 8 porsjoner hver dag, så er det vel nettopp ambassadører som Margareth og Patrik, sier Sagen.
I 2025 skal vi kåre
- Beste frukt og grønt-kjede
- Beste frukt og grønt-butikk (i kategoriene stor butikk over 1000 m² og liten butikk under 999 m²)
- Beste frukt og grønt-nettbutikk
- Beste frukt og grønt-butikk, årets nykommer
- Beste frukt og grønt-ambassadør
- Beste butikk på økologisk frukt og grønt (Ny i år)
- Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt (Ny i år)