Grøntløftet
Kokkene blir med på Grøntløftet

Kokkene blir med på Grøntløftet:

– De gjør grønt til noe folk får lyst på

Det store norske Grøntløftet har fått en viktig ny samarbeidspartner. Norske Kokkers Landsforening (NKL) har signert samarbeidsavtalen som gjør organisasjonen til en del av satsingen på økt forbruk av norsk frukt, bær, grønnsaker og poteter.

Med rundt 1400 medlemmer over hele landet representerer NKL noen av de fremste ambassadørene vi har for norsk mat og norske råvarer.

"Skal vi lykkes med å få flere til å spise mer grønt, må vi ikke bare produsere og selge mer. Vi må også gjøre det fristende, smakfullt og enkelt å velge. Der spiller kokkene en helt avgjørende rolle"

Administrerende direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt,
Guttorm Rebnes

Kokkene bygger bro mellom råvarer og måltider

Når Grøntløftet samler aktører fra hele verdikjeden, fra produsenter og grossister til dagligvare, servering og helseorganisasjoner, er kokkene et naturlig bindeledd.

– Vi er opptatt av å samle hele verdikjeden. Fra produsentene som dyrker råvarene, til butikkene som selger dem, og helt fram til forbrukerne som skal velge dem igjen og igjen. Midt mellom disse står kokkene. De bygger bro mellom råvarer og måltider, mellom kunnskap og handling, og mellom anbefaling og fristelse, fortsetter Rebnes.

Gjennom restauranter, kantiner, hoteller, konkurranser, lærlingarbeid og faglige møteplasser inspirerer kokker hver dag mennesker til å oppdage nye smaker og råvarer.

– De viser at en gulrot ikke bare er en gulrot. At kål, beter, løk, poteter, frukt og bær kan være hovedattraksjonen på tallerkenen. De løfter fram sesonger, kvalitet og råvarekunnskap på en måte få andre kan, avslutter han.

Three people hold a large, key-shaped "GRØNTLØFTET" sign with signatures, in front of a chefs' association backdrop.

Sammen for mer grønt på norske tallerkener. Anne Mette Johnsen (Stiftelsen Norsk Mat), Espen A. Wasenius (Norske Kokkers Landsforening) og Guttorm Rebnes (Opplysningskontoret for frukt og grønt) markerer at NKL blir en del av Det store norske Grøntløftet.

Viktige ambassadører for norske råvarer

For Stiftelsen Norsk Mat handler samarbeidet også om å styrke interessen for norske råvarer og gjøre det enklere for folk å bruke dem i hverdagen.

– Mange av oss har mistet litt kunnskap underveis. Vi trenger inspirasjon til hvordan vi kan bruke råvarene, variere kostholdet og skape gode matopplevelser hjemme. Der kommer kokkene inn. De viser oss hva som er mulig, og gir oss lyst til å prøve noe nytt, sier administrerende direktør Anne Mette Johnsen.

Hun mener kokkene spiller en viktig rolle i arbeidet med å løfte fram norsk matproduksjon.

– Dette handler om mer enn å få flere til å spise mer frukt og grønt. Det handler også om å løfte fram norske bønder, norske råvarer og den kvaliteten som finnes i sesongene våre.

Vil inspirere både bransjen og forbrukerne

I NKL er entusiasmen for samarbeidet stor.

– Vi er svært glade for å bli en del av Det store norske Grøntløftet. For oss er norske grønnsaker, frukt, bær og poteter et naturlig satsingsområde. Dette er råvarer med kvalitet, identitet og et enormt potensial, sa daglig leder Espen A. Wasenius.

Gjennom samarbeidet forplikter NKL seg til å løfte fram norsk frukt og grønt i kurs, konkurranser, arrangementer og faglige møteplasser. Organisasjonen skal også bidra til å styrke kompetansen om grønt blant kokker og lærlinger.

– Som kokker er vi opptatt av kompetanse, kunnskap og deling. Vi ønsker å bruke vår faglige tyngde til å inspirere både bransjen og forbrukerne til å oppdage mulighetene som ligger i de norske råvarene, sa Wasenius.

Han trekker spesielt fram NM i kokkekunst i september som en av de første arenaene hvor samarbeidet blir synlig.

– Der skal finalistene vise hvordan norske grønnsaker kan spille hovedrollen på tallerkenen.

A chef in white uniform holds a large, carrot-shaped sign with 'GRØNTLOFTET' text and signatures, against a patterned backdrop.
Kokkene er blant våre viktigste ambassadører for norske grønne råvarer. Nå er Norske Kokkers Landsforening med daglig leder Espen A. Wasenius med på laget i Det store norske Grøntløftet.

Navn Navnesen

Smak som drivkraft

Målet med Grøntløftet er å bidra til at nordmenn spiser mer frukt og grønt, samtidig som andelen norskproduserte råvarer øker.

Skal det lykkes, må flere oppleve at grønt ikke bare er sunt, men også godt!

– Vi vet at kunnskap er viktig, men det er ofte smak og matglede som får folk til å endre vaner. Her har kokkene en unik rolle som inspiratorer og ambassadører for norske grønne råvarer, sier Wasenius.

Med NKL på laget får Grøntløftet med seg dem som hver dag viser hvor godt norske frukter, bær, grønnsaker og poteter faktisk smaker.

Navn Navnesen