Hva er Grøntløftet?
Sammen for en grønnere fremtid
Grøntløftet er et samarbeidsinitiativ mellom hele grøntnæringen i Norge, inkludert dagligvarehandelen, med mål om å øke både forbruket og andelen av norsk frukt og grønnsaker. Initiativet ble startet i 2020 med rapporten Grøntsektoren mot 2035, og har som ambisjon å nå en norskandel på 60 % innen 2035. Dette innebærer en betydelig vekst, da norskandelen i dag ligger på rundt 40 %.
Koordinert innsats for endring
Bak initiativet står Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt, som tilrettelegger for en samordnet kampanjeinnsats. Prosjektet ble offisielt lansert under Arendalsuka 2024, og den første forbrukerkampanjen ble gjennomført høsten samme år. Gjennomsnittlig inntak av frukt, bær og grønnsaker i Norge er i dag 2,9 porsjoner per dag, mens Helsedirektoratet anbefaler minst 5 og helst 8. Økt etterspørsel vil bidra til en høyere selvforsyningsgrad, skape flere muligheter for norske produsenter og fremme bedre folkehelse.
To nivåer - èn felles innsats
Grøntløftet opererer på to nivåer: På samfunnsnivå forplikter aktører seg til egne grøntløfter med årlig rapportering for å sikre progresjon, mens forbrukerkampanjer kjøres av Opplysningskontoret for frukt og grønt og Nyt Norge. Kampanjene er designet for å inspirere og motivere forbrukere til å velge norsk grønt oftere. Med en samlet kommunikasjonsinnsats skal Grøntløftet bidra til at flere nordmenn tar bærekraftige og sunne valg – for en grønnere fremtid.

Her fra lanseringen av Grøntløftet under Arendalsuka, august 2024.


"Det store norske Grøntløftet" er prosjekt som er finansiert av Landbrukets Utviklingsfond i 2025, 2026 og 2027. Prosjektet ledes i et samarbeid med Opplysningskontoret for frukt og grønt og Stiftelsen Norsk Mat med merkeordningen Nyt Norge.