Rekord på rekord for norske epler!
Norske epler setter nye rekorder. Det har aldri før blitt høstet så mye, og aldri blitt solgt så mye. Per 1. november er det omsatt over 1500 tonn flere norske epler enn på samme tidspunkt i fjor!
Historisk høye avlinger og salg
Det er et tett samarbeid mellom forskningsmiljøer, produsenter, pakkerier, grossister og dagligvarehandelen som ligger bak suksessen. Sammen har hele verdikjeden løftet fram norske epler til nye høyder.
Et rekordår i norsk epleproduksjon
Årets eplesesong er den største i moderne tid.
– I år ble det høstet 12 000 tonn norske epler. I løpet av mine 14 år i bransjen har det aldri før vært høstet så mye. Ekstra fint er det å se at salget går så bra, sier Leif Øie, fruktlagerinspektør i Grøntprodusentenes samarbeidsråd (GPS). Han opplyser at det fortsatt er 1700 tonn norske epler igjen på lager, som vil gi oss norske epler i butikken igjennom vinteren.
Ifølge Øie har kvaliteten vært svært høy gjennom hele sesongen. Det er takket være gode værforhold, moderne dyrking og effektiv logistikk.
– I år ble det høstet 12 000 tonn norske epler. I løpet av mine 14 år i bransjen har det aldri før vært høstet så mye. Ekstra fint er det å se at salget går så bra
Leif Øie, fruktlagerinspektør

Årets sesong har gitt høy kvalitet på norske epler
Kvalitet og synlighet driver salget
Norske epler har fått økt synlighet i butikk, og årets kvalitet har vært eksepsjonell.
– Flott eksponering har gjort eplene mer synlige og attraktive for forbruker. Nårkvaliteten er høy og smaken så god som i år, får folk en tydelig grunn til å velge norsk, sier Iselin Bogstrand Sagen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
Ny lagringsteknologi har også spilt en viktig rolle.
– SmartFresh-teknologi og lagring i regulert atmosfære (CA-lagring) gjør at eplene holder seg friske og sprø gjennom hele lagringsperioden. Kvaliteten i butikk har vært svært god, understreker Øie.
Her snakker vi om en suksesshistorie, skapt gjennom samarbeid, kunnskap og målrettet innsats, akkurat slik Grøntløftet er ment å fungere!
Kjernen i Grøntløftet
De gode tallene viser hva som er mulig når hele verdikjeden trekker i samme retning.
Økt plantetetthet, nye sorter og moderne dyrkingsteknikker har gitt større og mer stabile avlinger. Samtidig har forskning og utvikling, i samarbeid med produsenter og fruktpakkerier, gitt bedre kvalitet gjennom hele sesongen.
Pakkeriene og dagligvarekjedene har samarbeidet tett for å sikre effektiv håndtering, høy kvalitet og sterk synlighet i butikk.
– Dette er et perfekt eksempel på hva som skal til for å løfte norsk grøntproduksjon videre. Det bør være til inspirasjon for flere kulturer, sier Sagen. Hun viser særlig til Grøntløftets mål om å øke både norskandelen og forbruket i årene som kommer.